Tuesday 6 December 2011

Muzik Tradisional India

 Muzik India termasuk pelbagai berbilang kaum, popular, pop, muzik klasik dan R & B. Tradisi muzik klasik India, termasuk muzik Carnatic dan Hindustan, mempunyai beribu-ribu tahun sejarah yang merentang dan dibangunkan sejak era beberapa. Ia kekal asas kepada kehidupan India hari ini sebagai sumber inspirasi rohani, ungkapan kebudayaan dan hiburan yang tulen. India adalah terdiri daripada beberapa kumpulan dozen etnik, bercakap bahasa dan dialek masing-masing, mempunyai tradisi budaya yang berbeza.
Kedua-dua tradisi utama muzik klasik muzik Carnatic, ditemui terutamanya di rantau Semenanjung, dan muzik Hindustan, yang ditemui di kawasan utara dan pusat. Hindustan muzik adalah satu tradisi muzik klasik India yang kembali kali Vedic di sekitar 1000 BC. Ia terus dibangunkan sekitar tahun AD abad ke-13 dan 14 dengan pengaruh Parsi dan dari muzik sedia ada agama dan kaum. Amalan menyanyi berdasarkan pada nota adalah popular walaupun dari zaman Vedik di mana pujian dalam Sama Veda, teks suci, dinyanyikan sebagai Samagana dan tidak melaungkan. Membangunkan satu tradisi yang kuat dan pelbagai selama beberapa abad, ia mempunyai tradisi kontemporari yang ditubuhkan terutamanya di India, tetapi juga di Pakistan dan Bangladesh. Berbeza dengan muzik Carnatic, muzik tradisi India utama yang lain klasik yang berasal dari Selatan, Hindustan muzik bukan sahaja dipengaruhi oleh tradisi muzik Hindu purba, falsafah Vedic sejarah dan bunyi asli India tetapi juga diperkayakan dengan amalan prestasi Parsi daripada Mughals. Pada zaman Medivel terutama dalam era Mughals Gharana pelbagai menjadi terkenal kerana kecemerlangan dan kelas dalam jenis muzik-muzik seperti raga. Tansen adalah salah satu navratna Mughals Admiral Akbar. Genre klasik dhrupad, dhamar, khyal, tarana y sadra. Bentuk muzik Carnatic adalah berdasarkan kepada perkembangan sejarah yang dapat dikesan ke-15 - AD abad 16 dan selepas itu. Walau bagaimanapun, borang itu sendiri dikatakan telah salah satu hadiah yang dikurniakan kepada manusia oleh tuhan-tuhan mitos Hindu. Ia adalah salah satu bentuk tertua muzik yang terus hidup hari ini.

Muzik Carnatic melodi, dengan variasi diubahsuai. Ia terdiri daripada komposisi dengan hiasan diubahsuai yang ditambah kepada karya dalam bentuk Alapana Sukan, Kalpanaswaram, Neraval, dan, dalam hal pelajar yang lebih maju, ragam tanam Pallavi. Penekanan utama yang ada pada vokal kerana kebanyakan komposisi bertulis yang dinyanyikan, dan walaupun dimainkan ke atas surat cara, mereka adalah dilaksanakan dalam gaya nyanyian (dikenali sebagai gāyaki). Terdapat kira-kira 7.2 juta ragas (atau skala) dalam Music Carnatic, dengan hanya 300 atau masih biasa digunakan hari ini.

Purandara dasa dianggap bapa kepada muzik carnatic. Sri Tyagaraja, Sri Shyama Shastry dan Sri Muthuswami Dikshitar dianggap trinitas muzik carnatic dan bersama-sama mereka datang zaman kegemilangan dalam muzik carnatic dalam abad ke-18 19 [rujukan?].

Diperhatikan artis-muzik Carnatic termasuk Subbulakshmi MS, Ariyakudi Ramanuja Iyengar (bapa format konsert semasa), Semmangudi Srinivasa Iyer, TN Seshagopalan dan baru-baru ini Sanjay Subrahmanyan, TM Krishna, Bombay Jayashri, dll.

Tiap-tiap bulan Disember, bandar Chennai di India mempunyai enam selama seminggu Muzik Season, yang telah digambarkan sebagai acara budaya terbesar di dunia. Ia telah berkhidmat sebagai asas untuk muzik yang paling di India Selatan, termasuk muzik tradisional, muzik perayaan dan juga telah diperluaskan pengaruhnya muzik filem dalam 100-150 tahun yang lalu atau lebih.

No comments:

Post a Comment